Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Akkumulátor

Több
2019 márc. 31 00:02 #54735

adamdenes írta:

kaptam tesztelésre TS-LFP 200 AHA tipusu akukak Amit tudok róluk a 1 aku 200 AH 3,2 V-s hogyn tudok ebből lakóautóba intágráni egy megfelelő akucsomagot.
Az akuk eddig egyszer voltak feltöltve és nem voltak használva kb 4 évesek. Van most nálam belőle ha db ha tudtok segíteni kapcsolási rajzokkal elvi leírásokkal akkor azt megköszönöm.

Ha 4 év alatt csak 1x voltak feltöltve a cellák, akkor sajnos lehet már tönkrementek. A LiFePo aksik önkisülése csekély, de azért évente 1x fel kell tölteni. Mérd meg a cellákat, ha 3V felett vannak, akkor még van esély, hogy használhatók. Ha 2,5V alatt vannak, akkor valószínűleg tönkrementek. Először is le kellene tesztelni a cellák kapacitását, ha 50% alatt vannak, akkor én nem kínlódnék velük.

Szerezni kell egy töltőt, vagy labortápot, amivel 3,65V-ra tudod tölteni a cellákat. Lehet venni kifejezetten a cellák formázására való 1 cellás töltőt, de neked kár ezért megvenni, kölcsön kell kérni valahonnan. Ha fel vannak töltve a cellák, akkor kicsit pihentesd őket, kb. 1 óra múlva mérj rá, jó lenne, ha legalább 3,4V lenne bennük. A kapacitás méréshez kb. 0,5C-vel (100A) kellene megterhelni, és mérni kell az időt, amíg a feszültség leesik 2,7-2,8V-ra. Ebből ki lehet számolni a kapacitást.

Az ilyen nagy cellákhoz egy 1 kW-os fűtőventilátort szoktam használni terhelésnek. 4 cellát sorbakötök, és rákötök egy 1200W-os invertert, így a terhelés kb. 80A körül van. A cellák feszültségét egy loggerrel figyelem kisütés közben, ami sípol, ha bármelyik cella feszültsége a beállított érték alá esik. Egy sima multiméterrel is meg lehetb oldani a mérést, csak arra kell vigyázni, nehogy 2,5V alá csökkenjen a cellák feszültsége, mert az már károsítja a cellákat, 2V alatt még ki is gyulladhat. Az fontos, hogy ne zárt helyen teszteld a cellákat, mert ha kigyulladnak, nem lehet eloltani semmivel, a lítium cellák a víz alatt is égnek. A cellák hőmérsékletét töltés és kisütés közben is figyelni kell, ha nagyon melegszenek, akkor le kell állítani a töltést és a kisütést.

Ha a cellák kapacitása 70% felett van, akkor még sokáig jók lehetnek. Nekem vannak 7 éves celláim, amik még kb. a 80%-át tudják az eredeti kapacitásuknak, pedig gyakran naponta 2x is töltve vannak.

Az akkupakk megépítése nem bonyolult, a 12V-os rendszerhez 4 cellát kell sorbakötni. Kell hozzá egy jó BMS, esetleg pluszban balansz modulok, ha nagyobb kiegyenlítő áramokra van szükség. Az autó generátora nem tudja 100%-ra tölteni a lifepo akkut, de szerintem elég az a kb. 90% is.

100%-ra hálózati töltővel tudsz tölteni, ahhoz én ezt javaslom: www.ev-power.eu/Chargers-6V-to-36V/Charg...ells-1-batt-1-2.html

Cseh cég, a garival nem lesz gond, és nem sokkal olcsóbb a kínai töltő sem.

BMS-t viszont inkább kínából rendelnék, ennek pl. jobbak a védelmi szintjei, mint azoknak, amit a csehek árulnak:
www.aliexpress.com/store/product/Deligre...56.13.1b205dbc93UEfm

Szerintem 60A bőven elég egy lakóautóban, de ha kell vannak nagyobbak is.

A BMS megvédi a cellákat a túltötés és a mélykisülés ellen, enélkül nem szabad lítium akkut használni, pláne egy lakóautóban...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 márc. 24 11:03 #54679

kaptam tesztelésre TS-LFP 200 AHA tipusu akukak Amit tudok róluk a 1 aku 200 AH 3,2 V-s hogyn tudok ebből lakóautóba intágráni egy megfelelő akucsomagot.
Az akuk eddig egyszer voltak feltöltve és nem voltak használva kb 4 évesek. Van most nálam belőle ha db ha tudtok segíteni kapcsolási rajzokkal elvi leírásokkal akkor azt megköszönöm.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 febr. 21 13:39 #54566

Napelemes powerbank:

www.amazon.com/dp/B075RSFJF4/ref=dp_cerb_3

Nem olcsó, de a Dometic ennyi pénzért csak egy 100 Ah-s lítium akkut ad, ebben meg van egy1500/3000W-os szinuszos inverter, 12V-os és USB csatlakozók, és még egy 100W-os összecsukható napelemet is adnak hozzá.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 febr. 20 10:51 #54560

Íme a woodoopilot-tól beszerzett akkumulátorokból összeállított "csomag". Sajnos csak 6 db. fért be egy euro ládába, de így van hely az összekötő kábeleknek és egyebeknek.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 febr. 19 12:21 #54557

azert van anapelem, hogy utanna toltson,

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 febr. 18 19:23 #54556

www.vezess.hu/hirek/2019/02/18/nissan-x-...-c1Ei3mfjtUxpxb_XEvw

Az ötlet nem rossz, de egy 700 Wh kapacitású akku neccesen elég egy hétre. Ha a hűtő is akkuról megy, akkor kb. 1 napot bírhat...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 febr. 01 06:04 #54470

woodoopilot írta:

Srychy írta:
Engem érdekelne, tesztelés céljából..

Debrecenben vannak az aksik, a legjobb lenne, ha valaki el tudná vinni kocsival. De küldtem már DPD-vel is...

Én el tudok menni érte

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 31 19:41 #54468

Üdv Nekem is jól jönne vagy 6db Debreceni vagyok.Az akkum 5 éves és nagyon igényli a törődést.Köszi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 31 16:03 #54467

Ha nekem is jut 5-6 db, boldog leszek :)
woodoopilot írta:

gyusza T3 írta:
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik

Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.

Ősszel kivettem 24 db 17 Ah-s AGM aksit az egyik fagyiskocsimból, mert a műszak vége felé már sípolt az inverter akkuvédelme. De ilyenkor az aksik egy része még használható szokott lenni. Most is csak 6 db volt felpúposodva, azokat bedobtam a leadandó kupacba, de 18 db-ot félre tettem, mert egy horgász ismerősöm el szokta vinni 1000 Ft-ért darabját. Nem tudom mire használja, gondolom valami lámpához kell neki. 6 kg egy ilyen aksi, kb. 1000 Ft-ért szokták átvenni az akkuboltban is.

Ma a felső sor aksira rámértem, a többségükben még 13V körül van a feszültség, pedig hónapok óta nem voltak töltve. Ezek szerintem kisebb terhelés esetén pár évet még kibírhatnak. A fagyiskocsiban gyorsításkor 90-100A körül van az áramfelvétel, egy kis hűtő tized akkora áramokkal elmegy.

Ha 6 db-ot párhuzamosan kötsz, kapsz egy 100 Ah-s aksit. Ezeket az aksikat bármilyen helyzetben be lehet építeni, teljesen zártak, még biztonsági szelep sincs bennük, azért púposodnak fel, amikor tönkre mennek.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 31 09:55 #54465

Srychy írta:

Engem érdekelne, tesztelés céljából..

Debrecenben vannak az aksik, a legjobb lenne, ha valaki el tudná vinni kocsival. De küldtem már DPD-vel is...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 31 05:59 #54461

woodoopilot írta:

gyusza T3 írta:
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik

Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.



Köszönöm a felajánlást, de nekem rendben működnek az ólom aksik. Napelem is tölti mindkettőt (indító-fedélzeti).
Nincs panaszom rájuk.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 31 05:17 #54460

woodoopilot írta:

gyusza T3 írta:
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik

Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.

Ősszel kivettem 24 db 17 Ah-s AGM aksit az egyik fagyiskocsimból, mert a műszak vége felé már sípolt az inverter akkuvédelme. De ilyenkor az aksik egy része még használható szokott lenni. Most is csak 6 db volt felpúposodva, azokat bedobtam a leadandó kupacba, de 18 db-ot félre tettem, mert egy horgász ismerősöm el szokta vinni 1000 Ft-ért darabját. Nem tudom mire használja, gondolom valami lámpához kell neki. 6 kg egy ilyen aksi, kb. 1000 Ft-ért szokták átvenni az akkuboltban is.

Ma a felső sor aksira rámértem, a többségükben még 13V körül van a feszültség, pedig hónapok óta nem voltak töltve. Ezek szerintem kisebb terhelés esetén pár évet még kibírhatnak. A fagyiskocsiban gyorsításkor 90-100A körül van az áramfelvétel, egy kis hűtő tized akkora áramokkal elmegy.

Ha 6 db-ot párhuzamosan kötsz, kapsz egy 100 Ah-s aksit. Ezeket az aksikat bármilyen helyzetben be lehet építeni, teljesen zártak, még biztonsági szelep sincs bennük, azért púposodnak fel, amikor tönkre mennek.

Engem érdekelne, tesztelés céljából.

Most halt meg a lakóban az aksim. Az egyik cella zárlatos lett.
Leírom az okát, hátha tanultok belőle:
Két és fél éve vettem. Beszereltem az ágy alá, de mivel macerás volt kiszedni, sosem néztem rá.
Most amikor állt az autó, néha rátöltöttem, de észrevettem, hogy gyakorlatilag egy nap alatt 11Vra lement a feszültsége. Lakatfogóval rámértem, nem fogyaszt-e valami... Bizony nem.... a lakóval minden rendben.
Kiszereltem az aksit és látom, hogy folyadékszintet nem látni. Közel 2 liter desztvizet elnyelt.
Úra töltés után a cellákat kimértem. Az egyik menthetetlen.
A tanúlság az, hogy legalább fél évente ellenőrizni kell az aku állapotát!
Az nem ellenőrzés, hogy néha ránézünk a műszerre, hogy mennyi a villany benne. A folyadékszintet is ellenőrizni kell. Így jártam (villamos szaki létemre)
:-(

Szóval most a felújításkor aksit is kell cserélnem....

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 30 21:27 #54459

gyusza T3 írta:

jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik

Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.

Ősszel kivettem 24 db 17 Ah-s AGM aksit az egyik fagyiskocsimból, mert a műszak vége felé már sípolt az inverter akkuvédelme. De ilyenkor az aksik egy része még használható szokott lenni. Most is csak 6 db volt felpúposodva, azokat bedobtam a leadandó kupacba, de 18 db-ot félre tettem, mert egy horgász ismerősöm el szokta vinni 1000 Ft-ért darabját. Nem tudom mire használja, gondolom valami lámpához kell neki. 6 kg egy ilyen aksi, kb. 1000 Ft-ért szokták átvenni az akkuboltban is.

Ma a felső sor aksira rámértem, a többségükben még 13V körül van a feszültség, pedig hónapok óta nem voltak töltve. Ezek szerintem kisebb terhelés esetén pár évet még kibírhatnak. A fagyiskocsiban gyorsításkor 90-100A körül van az áramfelvétel, egy kis hűtő tized akkora áramokkal elmegy.

Ha 6 db-ot párhuzamosan kötsz, kapsz egy 100 Ah-s aksit. Ezeket az aksikat bármilyen helyzetben be lehet építeni, teljesen zártak, még biztonsági szelep sincs bennük, azért púposodnak fel, amikor tönkre mennek.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 28 13:29 #54449

Nem "beszólás", a végén ott a mosolygó - ezek után max. egy barátságos "hátbaveregetés" :)
portland írta:

Attol hogy nem,azert a minosegi kulonmbseg megmarad, aksirol irunk,semmi szemelyeskedes

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 28 13:27 #54448

A fordulatszámot meg pláne nem szabad állítgatni, mert az nem úgy működik, hogy ha feljebb vesszük, akkor majd jobban fog hűteni a hűtő. A kapiláris cső, az elpárologtató és a kodenzátor egy adott szállító teljesítményre van tervezve, ha belepiszkálunk, borul az egyensúly, és nem lesz jó vége.[/quote]

Fordulatot nem is piszkálnám.

Amúgy a táblázatban van egy furcsaság, lehet csak nekem:)
A resistror (R2) ellenállásnál, a 0 KΩ és a 200 KΩ ugyanazt hozza (cut in-out)
Végre egy hozzáértő, nem szószaporító válasz.
köszönöm!!!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 28 11:30 #54445

Közben megnéztem a kapcsolási rajzot, rosszul gondoltam, természetesen lehet egyszerre állítani a fordulatszámot és az akkuvédelem szintjét.
Kb. 10 éve vettem utoljára BD80-as kompresszort, én csak a fordulatszámot állítottam fel a maximumra, az akkuvédelmet nem piszkáltam soha, csak rémlett, hogy arra is van lehetőség. 40 kg fagylalt hűtéséhez kicsit karcsú volt a 2,5 cm3-is lökettérfogat.

Mindenesetre én továbbra is azt javaslom, ne vigye le senki 10,4V alá az akkuvédelmet, az a néhány Wh energia amit még ki lehet csikarni az akkuból, max. 1-2 órával hosszabbíthatja meg a hűtés idejét, szerintem nem ér annyit az akku gyilkolása.

A fordulatszámot meg pláne nem szabad állítgatni, mert az nem úgy működik, hogy ha feljebb vesszük, akkor majd jobban fog hűteni a hűtő. A kapiláris cső, az elpárologtató és a kodenzátor egy adott szállító teljesítményre van tervezve, ha belepiszkálunk, borul az egyensúly, és nem lesz jó vége.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 28 07:40 #54443

woodoopilot írta:

Az akkuvédelmet úgy lehet állítani, hogy a C és P pontok közé bekötsz egy ellenállást. Az ellenállás értékeket, és a feszültség szinteket ebben az ismertetőben találod a 9. oldalon lévő táblázatban:

files.danfoss.com/TechnicalInfo/Dila/06/...4-2007_pk100c802.pdf

A gyári beállítás 10,4V, ezt én nem venném alacsonyabbra, ilyenkor már gyakorlatilag üres az akku. De a Danfoss lehetőséget ad rá, hogy tönkre vághassuk az akkut, le lehet vinni 9,6V-ra is az akkuvédelmet. Ami kicsit aggasztó, hogy az akkuvédelem pontossága 0,3V, ami rettentő soknak tűnik.

A másik probléma, hogy a motor fordulatszámát is a C-P pontok közé bekötött ellenállással állítjuk be. Ezek szerint vagy a fordulatszámot tudjuk állítani, vagy az akkuvédelmet. Ha a hűtő gyártója változtatott a fordulatszámon, azaz bekötött a C-P pontok közé valamilyen ellenállást, akkor ahhoz nem szabad nyúlni.

Köszönöm, átgondolom.
Gyusza

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 27 21:22 #54439

Az akkuvédelmet úgy lehet állítani, hogy a C és P pontok közé bekötsz egy ellenállást. Az ellenállás értékeket, és a feszültség szinteket ebben az ismertetőben találod a 9. oldalon lévő táblázatban:

files.danfoss.com/TechnicalInfo/Dila/06/...4-2007_pk100c802.pdf

A gyári beállítás 10,4V, ezt én nem venném alacsonyabbra, ilyenkor már gyakorlatilag üres az akku. De a Danfoss lehetőséget ad rá, hogy tönkre vághassuk az akkut, le lehet vinni 9,6V-ra is az akkuvédelmet. Ami kicsit aggasztó, hogy az akkuvédelem pontossága 0,3V, ami rettentő soknak tűnik.

A másik probléma, hogy a motor fordulatszámát is a C-P pontok közé bekötött ellenállással állítjuk be. Ezek szerint vagy a fordulatszámot tudjuk állítani, vagy az akkuvédelmet. Ha a hűtő gyártója változtatott a fordulatszámon, azaz bekötött a C-P pontok közé valamilyen ellenállást, akkor ahhoz nem szabad nyúlni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 27 17:10 #54437

[
Ha csak a hűtő miatt szerelnéd be a konvertert, miért nem állítod át inkább a kompresszor indító elektronikájában az akkuvédelem feszültség szintjét?


Ez viszont érdekelne.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 27 15:38 #54435

Az van benne, legalább is kívülről nézve pont olyan....


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.