Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Egy újonc lakóautós bérelt lakóautóval megtett első útjának élményei - Princz László élménybeszámolója és tanácsai lakóautót bérlőknek

Lakóautó kiválasztása: (Tulajdonosok és régi "motorosok" átugorhatják)

Lakóautó kiválasztásánál az első szempont hányan utazunk, mik a kényelmi elvárásaink: A lakóautónál is a személyek száma az utazhatóság. Este, főzésnél, lefekvésnél, mosdó és WC használatnál ez a szám már nem ugyanaz.

Mindenhol utószezonban (szept.01.) és 14 napos bérlés esetén az árak olcsóbbak.

Javaslat: A bérbeadókat össze kell írni és megnézni ki mit ajánl.

- mennyi az ára nap/Ft, ez ÁFÁ.-val vagy anélkül?

- van e km limit (általában hosszabb időnél már nincs)?

- külföldre ki lehet e vinni?

- mit adnak hozzá (gázpalack, szagtalanító, teljeskörű aszisztencia, magyar pálya matrica tömlő, elektromos csatlakozó 220 V, vízkanna)

- mennyi a kaució (általában 200 000 Ft), hogy fizessük, hogy kapjuk vissza?

- mennyi a készenlétbe helyezési díj? (Takarítás, feltöltés, ürítés ez ÁFÁ-val vagy anélkül?

- fél nap a berakodás, fél nap a kirakodás (este csak nem indulunk) ez fél-fél napnak számit-e vagy egy-egy napnak?

 

Jótanács: Mindent pakoljunk be.

- konyhai felszerelést (mikrót is), kés kanál villa stb.

- ágynemű, pokróc, tréning ruha, papucs (mintha otthon lennénk)

- vízben könnyen oldódó WC.papír.

- 3/4"-os gumitömlő kb. 5,0 fm, 15 fm elektromos kábel, gégecsöves vízkanna.

- pénz, paripa, fegyver. Ja útlevél és térkép.

 

Uti beszámoló (egy kicsit másként)

A látnivalókat nem írom le, mert a csapból is ez folyik.

 

1 nap (1/2 nap) szeptember 01. szombat

Kocsi átvétele 5 mp, kaució kifizetése 15 mp. Ha valamit még akarok tudni az ülés zsebében van egy fénymásolt füzet nézzem meg.(Később elolvastam az 1/3-a arról szólt, hogy köszönik a választásomat. 3/3-a pedig arról mi történik velem ha valami baj van a kocsival (a legenyhébb az, hogy felnégyelnek). A középső harmadban van az, hogy mi miként működik (Sok gombot ma sem tudok)

Beálltam a Bátyám családi házába, behajóztunk, majd fogadtuk a rokonok, érdeklődők tömegét (autogram osztás stb.) Már ott aludtunk. Természetesen a megbeszélt minden kipróbálásából semmi sem lett. Még szerencse,hogy sikerült egy hosszabbítót szereznem és elrakni egy vizeskannát. Hajnalban indulás.

 

2 nap (szeptember 02. vasárnap)

 

A városon gyorsan átvágtunk. A kocsit tényleg nagyon könnyű vezetni de valóban figyelni kell a magasságra és a hosszára. Tanácsára az első napot lerövidítettem és Salzburg mellett Németországban szálltunk meg.

Feleségem állította, hogy Berstengaden-Oberau a város egy külső területe. Ezért bementünk Berstengadenbe ahol természetesen senki ilyen helységről még nem is hallott. A lenti országuton találtunk egy rendőrautót két közeggel akik szintén semmit sem tudtak. Kedves közvetlenséggel megkérdeztem akkor minek vannak itt? Erre a fiatalabbik megsértődött, összeszorította száját, megmarkolta a kormányt. Az anyós ülésen lévő idősebb közölte, hogy ő már hallott ilyenről és menjünk előre kb.2 km-t.

Mikor úgy gondoltuk, hogy ez kb. 2 km beálltam egy buszmegállóba, elővettük a térképet s borzasztó okosan elkezdtük tanulmányozni. Mikor véletlenül felnéztem a lakóautó parkoló tábla ott volt előttem csak nem a várt hanem egy fából kifűrészelt. Ennek örömére elindultunk és én rögtön kidöntöttem a buszmegállót.

A hely ideális volt sehol senki az öreg német favágóval pillanatok alatt összebarátkoztam, elkért 8 Eurót valamint végig asszisztálta ahogy tanulom a víz leeresztését, a kazettás WC ürítését, valamint a vízfeltöltést.

Itt kell megjegyeznem, hogy valami nem működött (külön levegőztető) mert látszatra a tartály pillanatok alatt kifröcskölt s szerintem mégsem volt feltöltve.

 

3.nap (szeptember 03.hétfő)

Kora reggel "zerge"utakon visszamentünk Ausztriába Innsbruck felé.(Én választottam ezt az utat mert erre még nem jártunk).Tulajdonképpen, miért gondoltam azt,hogy az Alberg hágó egy szép hegyi út most sem tudom (térképen világosan ki van írva, hogy "tunel"). Na mindegy 9 Euroért kaptunk egy szép nagy alagutat és mi félórán keresztül nézhettük az előttünk menő hátsó lámpáját (Nagy élmény volt).

Leértünk Liechtenstein-be. Feleségem elővette az útleveleket, mire az én jogosítványomat kérték. Kb. 500 métert mehettünk mire rájöttünk, hogy rossz úton vagyunk, ez nem vezet Svájc-ba. (Svájci átutazásunkról gyönyörű részletes térképet készítettem, több napi munkával).Tudtam,hogy a Svájci autópálya matrica igen drága. Mondanom sem kell, hogy megvettük a matricát (csak egész éves van és 25,70 Euró) és autópályán mentünk egészen Basel-ig. Tudniillik eleredt az eső, orrunkig sem láttunk. Evvel természetesen meghatároztuk a visszaút egy részét is.

Franciaországban megtettünk kb 1,5 m-t. Közölték, álljunk félre, részletes vámvizsgálat következik. Hat kedélyes fiatal megszállta a kocsit és ízekre szedték (össze is rakták). Majd kedélyesen elbeszélgettünk. Mondták ahova megyünk egyszerűbb ha autópályán megyünk mert az Belfor-ig ingyenes. Zuhogó esőben rá a pályára és gyerünk. Később láttunk egy bekötő utat de nem volt bizalmunk hozzá. Na ott kellett volna lemenni. 200 m-re jött a sorompó. Fizetni kellett 3,7 Eurót kb 300 m-ért. Ott már nagyon szép bekötő út volt.(Általában 9 Euró 100 km) Szinte természetes, hogy megint eltévedtünk. Pillanatok alatt két dolgot tanultam meg.

Egy: Az útjelző tábla nem azért ferde mert megnyomták, hanem azért, hogy a szemből jövő jó lássa hova kell bemenni.

Kettő: Francia embertől ne kérj útbaigazítást ha nem beszéled a nyelvet. Aranyosak, kedvesek de úgyse azt mondják ami a táblára van írva.

Szegény nő félórát magyarázott, merre kellene mennünk. Végül elővettem a turista szótárat (kéz,láb) s megegyeztünk, hogy megkell fordulni. Ekkor jött a vajaskenyér effektus. Természetesen egyirányú utcában voltam. Semmi baj. Szokás szerint a mellette lévő visszavisz."Építkezés miatt lezárva". Már azon gondolkodtunk, hogy letelepedési engedélyért folyamodunk amikor rátaláltunk a helyes útra.

Este Bámeszdámesz-ban szálltunk meg.(Fedőneve Baum les Dame). Nagyon szép lakóautó parkolóval, tokkal, vonóval. Egy beálló pont volt oda álltam. Leszólítottam egy kutyáját sétáltató németet, beszél e németül és hol kell fizetni. Elmondta, hogy a Madam este 6-kor körbejár és összeszedi a pénzt, legközelebb csak holnap este jön. Aki reggel elmegy annak ingyenes volt a megállás.

 

4. nap (szeptember 04. kedd)

 

Mivel hosszú út állt előttünk reggel elmentünk-ingyen.

Brouges-ig eseménytelen utunk volt. Ezért foglalkozom egy kicsit az üzemanyag árakkal: Interneten megnéztem és 0,96 E/l (gázolaj) árat írtak. Hamar rá kellett jönnöm, hogy ez a messzi-messzi galaxisban valamikor elérendő ár. 1,06 E/l alatt nem találtam az is bevásárló központnál lévő kútnál van. A tankolás egy kicsit macerás de hát megéri.

Bourges már a Loire egyik nagy városa. Útjelző tábláján virít a lakóautó parkoló jele. Hatalmas önbizalommal mentünk be a városba először.(Azért először mert többször is és több oldalról is bementünk).A katedrális mellett négyszer, valamilyen vasutat keresztező hídon ötször mentünk el. Valahol biztos volt egy parkoló csak mi azt nem találtuk a jó álcázás miatt. Végre láttunk egy lakóautóst aki úgy ment mintha otthon lett volna-utána mentünk. Végül kiderült, hogy spanyol és ment az autópályára. Feleségem javaslatára(Lumery-ben) beálltunk egy campingbe.

Itt kell minden igazi lakóautóstól elnézést kérnem mert ezek után már csak campingekben szálltunk meg.(Utószezon van, sehol senki, csönd, béke, nyugalom kb.15-17 E/nap és természetesen ingyen kocsi szerviz. Mentségünkre legyen mondva nagyon sok idős német lakóautós ezt tette. Ebben a csendben hallottam meg, hogy a szellőztető motorja jár. Ezért fáztunk minden éjjel. Állandóan nyomta be a kinti (éjszaka) -40 C meg a jegesmedvéket. Jól megfáztam.

 

5.-nap (szeptember 05.szerda)

Bourges-Vierzon-Montrichard-Chenonceau-Monrichard

Valószínű, hogy az utószezon miatt de minden parkolás ingyen volt. Meg kell jegyezni nagyon felkészültek a lakóautós turizmusra de általában a turizmusra. Mindenhol virág. Külön a buszoknak, külön az autósoknak és külön kiépített parkoló a lakóautósoknak (sima parkolásra). A belépők viszonylag elfogadhatóak (természetesen a kinti keresetekhez) Ha az ember több helyre szeretne bejutni már gondolkodni kell (5-15 E/fő)megéri vagy sem. Különböző kedvezmények vannak-nyugdijas (senior) nincs.

 

6.-nap (szeptember 06.csütörtök)

Montrichard-Loches-Chinon-Fontebrand-Saumur

Ezen az úton következett be amit Ön mondott. Egy laza kanyarvételnél átrendeztem a járdai presszó napernyőit. Valamelyik hegye kijjebb lógott, beleakadt az autóba és mint a dominó borult az egész. Természetesen megálltam hátha komolyabb baj is történt de az egyik megmaradt asztaltól intettek, hogy semmi baj. Parkolás után,gyalogosan messze elkerültük ezt a részt.

Fonteblo-ba már késő volt, így nem engedtek be.(szerzetes rend) Mikor ezt megtudtam természetesen borzalmasan fel voltam háborodva akkor meg végkép mikor kiderült, hogy ez több hektáron elterülő terület. Feleségem hogy-hogynem azonnal átlátott rajtam. A camping csoda hely volt. Feleségem sóhajtozott, hogy egy igazi Loire menti naplementét szeretne látni. Mondtam, azonnal intézkedem. Reggel igazi napfelkeltére ébredtünk, ködfátyol a víz felett és benne a felkelő nap hatalmas vörös korongja. (Közöltem, hogy az éjjel már csak ezt tudtam intézni - erre kedvesen lehülyézett)

Más-mellettünk volt egy focipálya ahol kis lurkók edzettek. Gondoltam, hogy sötétedéskor abbahagyják. Természetesen nem ez történt, hanem felkapcsolták a pálya világítást.(Azt hiszem nálunk csak néhány nagy csapatnak van ilyen) Meg kell mondani semmi zavaró nem volt benne. Még egy kicsit csiripeltek aztán hazamentek.

 

7.nap (szept07. péntek)

Saumur-Usse-Azay le Rideau.

Most már tudom, hogy a franciák miért ötösével ill. hatosával veszik Bagettet. Egyet-kettőt hazáig elrágcsálnak így nem kell azonnal visszafordulniuk. Mi is vettünk egyet, feleségem megevett belőle kb. 8 cm-t és kijelentette, hogy jó lesz otthonra prézlinek. Egyébként mi ilyen helyeken mindig bevásárló központokba vásárolunk. Látni az árut, nem kell kérni. A pénztárgépen meg leolvasható az összeg.

Normál kenyerüknél ettem már jobbat is. Az egyik helyen egy kislány megkérdezte felszeletelje e? Mikor előkerült a kenyerünk úgy fel volt szeletelve, hogy a magyar szeletelt téliszalámi vastagsága gerenda méretű hozzá képest. Csak úgy tudtam enni, hogy több szeletet egymásra tettem. Feleségemnek vettünk meleg zoknit és WC kefét.(Az utóbbit egy kis boltban hogy magyaráztam volna el.)

 

8.nap (szept. 08.szombat)

Azay le Rideau-Villandry-Langeaus-Tours

Végül is amennyire féltem a várostól (a kocsi miatt) nem is volt olyan borzalmas, a rakparton nagyon jó helyet találtunk parkolásra és onnan gyalog bejártuk a várost. Késöbbiek folyamán is ezt próbáltuk csak elfogyott a rakpart vagy javították. Ott is ebédeltünk, azt sem mondták, hogy menjünk arrébb. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a kocsit milyen könnyű vezetni. Pöcre indult, szűk helyen megfordult, méretéhez képest szűk helyen is elment.(Tükrökre kellett figyelni)

Minden este fáztam, azt hittük ez fáradság. (Én vezettem egyedül és kb 4 000 km-t) most már tudom ez nem az.

 

9. nap (szept.09. vasárnap)

Tours-Amboise-Chamont sur Loire-Cour Cheverny.

Most már benne voltunk a fősodorba, sokan voltak de semmi probléma nem volt.

 

10. nap (szept.10. hétfő)

Chambord-Bloise-de Saint Ay

Most jön a mese. Valaki azt írta Chambord-ról, hogy "Gazdaságilag a világ legdrágább felesleges épülete, ha viszont nem lenne a kulturális építészet lenne szegényebb." Ez véleményem szerint nagyon találó (építész vagyok).

Blois-ban a szokásos rakparti megoldást választottam. Parkoló, tábla, kanyar. Igenám, de nem láttam, hogy ez egy egyirányú parkoló és végig kell menni. Ez nem lett volna baj de középen ott volt a hídláb ami olyasmi mint a mi Margit hidunk parti lába. Természetes nem fértem át alatta. Feleségemet hátra küldtem, hogy a tolatásnál segítsen. Hátrament és eltűnt. Hallom ám a kocsi a kocsi vigyázz! Kikiabáltam, hogy mi van. Mondta,hogy majdnem nekimentem egy autónak már csak egy méter volt. Villámgyors kiképzést tartottunk.

Először is úgy álljon, hogy a kocsi hátulját is és egymást is lássuk. Másodszor akkor kiabáljon amikor már csak öt centi van. Ekkorra már jócskán összetorlódtak mögöttünk. Végre annyira félre tudtam állni, hogy elmehettek mellettem.

Itt kell megjegyeznem: Nem dudáltak, nem anyáztak. Ha valaki bármilyen csekély jelét adja annak a szándékának, hogy a zebrán át akar menni, megállnak. A piros lámpa szó szerint beton fal. Borzalmas, hogy lehet így közlekedni?

Bár volt úgy, hogy egy kicsit Pesten éreztem magam ott is van "cirkuszos"autó. Ismeri? Vagy egy nyitott kocsi vagy olyan ahol az összes ablak le van tekerve és üvölt a kalapács "zene"

 

11. nap (szept.11. kedd)

de Saint Ay-Beaugency-Orleans-Sylly

Beaugency-ben van egy nagyon jó lakóautóparkoló. Parton van, erdőszélen és a városban. Ezt én itthon egy német lakóautós club honlapján megnézte és kinyomtattam. Gondoltam ha jó a németeknek nekünk is jó lesz. Megtaláltuk. De a mi házatáján mást találtunk. Zene-bonát, örök patvart. Millió autó, köztük rengeteg arab és néger vásározó fiatalt. Ismét kerestünk egy campinget. Meg is találtuk de szept.02.-től zárva van. Ekkor odajött egy autóját szerelő francia és mondta, hogy Párizs alatt tud egy campiget, közben emlegetett még egy helyet de azt mi nem értettük. Mikor végre találtunk egy campinget kiderült valószínűleg ezt emlegette, szegény. (Miért nem beszél magyarul-nem?)

Orleans egy más világ. Parkoló természetesen egy szál se. Rakpartot javítják. Johanna leesett a bronz lováról mikor háromszor megkerültem a teret. Végre egy kis életet vittem a városba. Parkolni át kellett menni a túloldalra. Orleans-nak öt hídja van, nem tudom most Budapestnek hány van?

Gyalog jártuk be a várost így nem voltak további közlekedési problémáink. Annyit el kell mondani a város egyenlő Jean d Arc-al. Karddal, kard nélkül, lóval, ló nélkül, páncélban vagy anélkül (mondjuk így nem),bárányokkal, anélkül. Míg az asszony a Katedrálist bújta elgondolkodtam. - Senki nem ismeri az arcát, nem maradt róla festmény. Ezért minden művész megpróbálja egy páncélba bujt szende szűzként ábrázolni. Aki már megemelt egy ilyen kardot az tudja, hogy az nem öt deka, és evvel még harcolni is kellett. Nem beszélve a páncélról és a harci ménről. Énszerintem Ő egy tenyeres-talpas paraszt lány lehetett. Továbbá olyan nagy népszerűségnek nem örvendhetett hogyha mindenki mellette volt (király is )és mégis megégették. Dehát ez legyen a franciák problémája.

Bejártuk az egész várost és átmentünk a lakókocsihoz. Pechemre egy botanikus kert mellett álltunk meg és természetes, hogy a feleségem bement. A baj nem ez volt hanem az, hogy amit látott el is mesélte.

 

Ma

2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna, Hanna napja van
Napkelte: 05:25-kor,
Napnyugta: 18:08-kor.
Kos
Holnap Auguszta .

Fórum

A fórum nem elérhető

Apróhirdetés

Honda EU20i aggregátor
(Eladó / Felszerelés)

Honda EU20i aggregátor

Thermo paplan
(Eladó / Felszerelés)

noimage

Lakókocsi
(Keres / Lakókocsi)

noimage

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.