2005 juniusaban korbejartuk Eszak-Szardiniat Olbiatol eszak fele Is Arutas-ig (Oristano) utana vissza a fouton Olbiaba, 2008 juliusaban pedig Del-Szardiniat, Olbiatol del fele Is Arutas-ig.
Uticelunk elsosorban tengerparti nyaralas volt, a legszebb partokat egyreszt utibeszamolokbol, masreszt egy kifejezetten a strandokat mutato terkepen neztem ki. Ezt a terkepet Szardiniaban vettem, „Spiagge di Sardegna” www.balzanoedizioni.it euro 7.50.
A parkolohelyeket utibeszamolok es a kovetkezo linkek reven talaltam
Junius elejen kulonosen eszakon a tenger nagyon hideg, szinte nem lehet benne furodni, julius kozepetol pedig nagy a meleg. Junius kozepetol julius kozepeig es valoszinuleg augusztus kozepetol szeptember kozepeig-vegeig lenne idealis az ut.
A kompjegy vasarlasara oda kell figyelni mert nagy arkulonbsegek lehetnek. Julius kozepetol kb aug 15-ig nehez helyet talalni es az arak akkor a legmagasabbak, kulonosen augusztusban, az olaszok akkor nyaralnak. 2008-ban a moby.it lapjan talaltam egy last minute ajanlatot, de normal aron a Snav olcsobb.
Hasznos lehet tudni:
Altalaban erdemes bemenni az „i”-vel jelolt turista informacios irodaba, terkepeket es infot adnak a helyi programokrol stb.
Ivoviz vetelre sok helyen van lehetoseg a kikotokben, tobbszor talalkoztunk utunkon forrassal es a benzinkutosok sem ujtasitottak el.
Allando musor a „vegyenek sajtot”: a parkoloban megall egy kocsi es eloszednek sajtfeleket. Jok a szaraz birkasajtok, de nem celszeru a lakoban tartani... es a merleguk sem megbizhato... igy mi altalaban csak par napra valot vettunk.
Legnevezetesebb etel a „Porceddu” mirtuszban, eredetileg homok alatt, parazson sult malac parafa talon, a lakoautoparkolohelyeken altalaban meg lehet rendelni, 2008-ban egy malac kb 8-10 szemelyre 300 euroba kerult, mi negyen rendeltunk felet, nem olcso de tenyleg nagyon finom volt.
Tobbszor vettunk baranyhust es grillen megsutottuk, mindig jo volt.
Nagyon finom a „mandorlato”, kulonleges a dios valtozat, ez mezbol, tojasfeherjebol es mandulabol vagy diobol keszul, kimerve vagy a marketekben csomagolva kisebb tablakban kaphato.
Roviditaluk a Mirto, azaz mirtusz, hutve fogyasztjak etkezes utan. A Zedda Piras markat egesz Olaszorszagban lehet kapni, a 70 cl-es ara 8-10 euro mifelenk.
Palinkajuk eros torkoly, Fil’e feru a neve, minosegi borok a Cannonau, a Vermentino, a nuragus, a malvasia, a moscato di Sardegna.
Nagyon finom a juhsajtkrem, 15-25 dkg-os kiszerelesben kis uvegedenyben van a marketek hutopultjan, ara 4-5 euro, Macomer kornyek termeke es csak Szadiniaban lehet kapni, tobbfele izesitesben (csipospaprikas stb.)
Jellegzetes kenyer a Pane Carasau vagy Carta Musica, vekony szaraz ostya, 25 dkg-os vagy nagyobb kiszerelesben, mi ragcsaljuk szarazon, de igazabol mindenfelet tesznek ra es megpuhul.
Szardiniaban figyeljetek a Parafa fakat, korben le van vagva roluk a parafa palast.
Erkezes-Indulas:
Olbia: Sokan alszanak a kikotoben vagy a kozeli (Deli iranyban, ha jol emlekszem COOP) supermarket parkolojaban, de azt irjak hogy voltak betoresek ejjel.
Mi visszafele jovet delebben, Porto San Paolo-ban alltunk meg, kozvetlenul a labdarugo palya utan kell balra fordulni, szabad parkolo egy szalloda mogott. 40°52'48.87"N 9°38'1.43"E Nagyon jo, az elso vagy utolso napra tokeletes. Uzletek, ettermek, strand, kellemes hely.
Eszak fele
Golfo Aranci: Egy 2008-as utleirasbol: Cala Banana/Nodu Pianu N 40.961631E 9.583033 jo ejszakara is erkezeskor indulaskor. Mivel elszigetelt nem kivilagitott javasolt 2-3 lakoauto, az ut vege kisse szuk es foldes.
Mi 2005-ben nem talaltunk jo helyet igy tovabbmentunk Porto Rotondo fele. Mivel junius volt meg be lehetett menni a lakoval, a Villaggio Valtour utan Punta Volpe kozeleben toltottunk egy par ejszakat az ut menti parkoloban tobb lakoauto tarsasagaban. 41°01’51.04”N 9°33’19’21”E A strand szep volt, a hely is, a kikotoben lathato yachtokrol nembeszelve. Azt mondtak, hogy juliustol meg kell allni Porte Rotondo elott egy nagy parkoloban ahonnan buszal lehet majd beljebb jutni.
(Nem messze van Berlusconi hires Villa Certosa-ja, lasd Google Earth)
Spiaggia Golfo di Marinella: 41° 0'13.64"N 9°33'7.61"E Gyonyuru feher homokos tengerpart, nagy parkolo, de este kivilagitas nelkul nem tunt biztonsagosnak, mi egyedul voltunk, igy visszamentunk Porto Rotondoba.
Masnap Porto Cervo fele folytattuk utunkat, az utrol tobb csodalatos strandra lehetett lemenni, a Spiaggia Rena Bianca az egyik legszebb, ott szerettunk volna maradni de megint egyedul voltunk es ez is maganyos kivilagitatlan ejszaka. Ezek a leagazasok gyakran dimbes-dombos foldutak es en gyakran aggodtam a lakoert, pld.itt!
Porto Cervoban a rendorok beengedtek minket egy sorompos parkoloba, de kesobb lattuk hogy pont a kozponthoz kozel is volt egy parkolo, tilalom nelkul. Ez a Costa Smeralda leghiresebb helye, az Aga Khan fejlesztette ki egy regi kis halaszfalubol, itt a yachtokat meg sem lehet szamolni.
Baia Sardinia fele mentunk tovabb, kis nyaralohely, egy parkoloban toltottuk az ejszakat, strandja kicsi es nem kulonosebben szep. Innen is indulnak hajokirandulasok a legszebb strandokra, szigetekre.
Utana Cannigione volt az uticel, de elkezdodott a maestrale szel (3 napig vagy annak a tobbszoroseig tart) es nem lehetett a part kozeleben maradni. A parkoloban nem volt semmi tilalom, csak hetfon reggel a piac miatt nem lehetett ottmaradni. GPS: OT019-[nv] 41,1083000 9,4388000 Nem messze pek, a kb.kovetkezo utcaban balra sajtot es jo Vermentino bort lehet venni, meg is toltottuk az ures uvegeket. Innen is indulnak hajokirandulasok. Utana Arzachena fele mentunk ahol megneztunk egy jellegzetes Nuraghe-t idegenvezetovel majd Palau fele vettuk utunkat. Mi ott nem talaltunk helyet, csak a kikotoben alltunk meg amig jegyet vettunk a La Maddalena szigetre. A jegyarak a lakoval nem egyformak, oda kell figyelni kit valasztunk.
A La Maddalena szigeten nappal meg lehet allni a strandok parkoloiban de tilos campingen kivul ejszakazni.
A kikotobol indulnak a szokasos szigetnezo utak. Olvastam hogy most van egy AA, azaz egy lakoautoparkolo mindennel ellatva, Il Sole, 15 €, talan az a legpraktikusabb. Mi a Polpo (polip) strandon s a homokdunes obolben voltunk, nem mentunk a tobbi szigetre csak a Caprera szigetre kerekparral, ahol Garibaldi hazat es tobb szep strandot is megneztunk.
Ezt a campinget javasoljak akik tavaly a La Maddalenan jartak.
2 napot toltottunk a La Maddalena-n, a hidon atmentunk Caprera szigeter ahol megneztuk Garibaldi hazat, utana visszahajoztunk Palau-ba az Isola dei Gabbiani iranyaban. Ez egy kis sziget ahol csak egy camping van. Mielott odaernenk van egy hatalmas parkolo ahol a rendorok megengedtek hogy parkoljunk es ejszakazzunk pedig tilto jel volt, de mi juniusban voltunk, azt mondtak hogy majd julius augusztusban maskepp lesz. A strand nagyon szep volt, de kisse szeles, nemhiaba sok szorfos volt, nagyon elveztek. Itt eltoltottunk egy par napot majd tovabbmentunk Santa Teresa di Gallura fele ahol tiltott jarmu a lakoauto! Megallni sem szabad! igy tovabbmentunk.
Lakoautoparkolok (AA) listajabol:
Vignola a Mare: AA „Oasi di Gallura” http://www.camperonline.it/oasigallura.htm jo lakoautoparkolo, szep a tengerpart, uzletek stb a kozelben. Arban is jo. Dicserik a hentesuzletet. Mi innen bementunk (fogorvos) Tempio Pausania – ba, az a legkozelebbi nagyobb varoska, az ut parafaerdok mellett vezetett, csodalatos volt.
Stintino: Gyonyoru a tengerpart, leghiresebb strand a La Pelosa (meg kell nezni) es a kisebb Pelosetta. A kozelben van egy parkolo ami most nappal fizetos ejjel ingyenes, ott is lehet aludni. Sokan a 'Le Saline' viszonylag kozeli strand mellett parkolnak, mi ott is voltunk, de a tengerpartja nem volt tul szep, viszont ingyen volt es kevesen voltak, Stintinoban meg nagy a tomeg. Kirandulas az Asinara szigetre, regen borton volt most termeszetvedelmi terulet.
Argentiera: volt ezustbanya, csak egy Pizzeria van meg egy parkolo a tengerparton, a part kavicsos, eleg erdekes hely. Egyedul azert nem ejszakaznek itt.
Alghero: Nagyon szep varoska, hangulatos. Mi a kozpontban talaltunk egy parkolot. A lakoautosok tobbnyire a Le Bombarde nagyon szep strandon, a Paradise Park AA-ban allnak meg es onnan beviszik oket a varosba.
Bosa Marina: itt van egy barlang, sok lepcson kell lemenni vagy csonakkal megkozelitheto, szep kilatas.
Sinis felsziget, Cabras kornyeke: Tavak, tengeri madarak.
Marina di Torregrandi: kellemes tengerparti varoska.
Is Aruttas: ez az en kedvencem, sajnos 2008 julius elejen mikor odaertunk nagyon fujt a szel es egy par ora utan tovabbmentunk Olbia fele, azt mondjak azon az oldalon a maestrale kevesbe eros. Uzletek itt sincsenek a kozelben, van 2 AA lakoautoparkolo, azt mondjak jok. Itt is keszitenek malacot es mindenben segitenek a „haziak” es ha szep az ido a Baleari szigetekig el lehet latni! Mi csak a parkoloban alltunk meg de ha maradtunk volna az AA-ba mentunk volna. 2005-ben toltottunk egy par ejszakat szinten a parkoloban. A strandot „Spiaggia del riso” – rizs-strandnak is nevezik, nem homokos hanem pici feher rizsszemnyi kvarc, a tenger atlatszo, csodalatos szinek, nem szabad kihagyni! Van egy camping is a kozelben, oda jartunk vasarolni. Vasarnap nagy a tomeg mert a helybelieknek is kedvenc helye.
itt lathato a tengerpart. Cabras-hoz tartozik, a legkozelebbi ismertebb nyaralohely Torregrandi, ott van egy kis„elet”a fiataloknak, mi lakoautoval mentunk. Ott is van egy allitolag jo ACSI camping, Spinnaker ha jol emlekszem.
Bosa Marina: Itt 2 AA – lakoautoparkolo van, mi Torre Argentina-ban voltunk, jo es olcso, de a tengerpart sziklas.
Buggerru: uzletek es jo halpiac van, az AA lakoautoparkolo jo, altalaban tele van, szep tengerpartra van kilatas, a masik oldalon egy magas hegyoldal (ex banya) fogja el a napot egesz delelott, de bezzeg delutanra nagy a meleg.
Buggerru - San Nicola: N 39.41757 E 8.41147 Strand, presszo, zuhany.
Cala Domestica: az egyik legszebb obol Szardiniaban, csodalatos, jo es olcso a lakoautoparkolo, fuves. Itt nincsenek uzletek, elotte jol be kell vasarolni, szennyvizet leengedni ( a Buggerru-i parkoloban lehet, 5 €) Ezt a helyet sem szabad kihagyni. A mobil csak egy toronynal kap vonalat es oda fel kel maszni de egy szep seta.Sajnos pont a Maestrale fujt igy mi innen is hamar megszoktunk.
Scivu: Ez is egy gyonyoru hely, nem szabad kihagyni! http://www.lacostaverde.it/Mare/Scivu/Scivu.htm
Szinten bevasarolva javasolt erkezni. Mi a lakoautoparkoloban voltunk, olcso, nincs aram, a tenger gyonyoru. A homokdunek tetejen van a parkolo es egy lepcsoszeru uton kell a tengerhez lemenni. Van egy kis kioszk-presszo, ahol vacsorat vagy ebedet is lehet rendelni, de bevisznek Arbus –ba bevasarolni vagy ha kell bevasarolnak, a strandon van uszomester. Az utirany: -Flumini fele fordulni majd – Ingurtosu, Piscinas fele fordulni -Is Arenas (itt van egy borton) fele fordulni, SCIVU fele fordulni (balra) az ut a camping elott visz el.
Nem tul szeles az ut de nem volt problemank. GPS: 39.4945000 - 008.4135000
Piscinas: sajnos nem jutottunk el, lattuk az utkeresztezodest. Azt mondjak nagy lakoautoval kicsit izgalmas de Scivura is azt mondtak es abszolut semmi problema nem volt. Gondolom hogy Scivu-hoz hasonloan gyonyoru „vad”hely.
Carloforte-S.Antioco sziget: a hidon at lehet odajutni, a kikotoben van egy nagy parkolo ahova a lakoautosok mennek ejszakazni strandolas utan. A szigeten sok szep obol van, tobbet megneztunk. A Coaquaddus nevu helyen van egy AA, olcso, napos (a fak meg kicsik) de minden van es gyonyoru a strand. Sajnos mi csak megneztuk mert jott a Maestrale szel es igy utrakeltunk.
Domus de Maria – Chia. Ide is jol bevasarolva kell jonni mert nincs uzlet a kozelben. Itt ket AA van , eloszor a Su Giudeu –val talalkozunk, itt van egy szalloda is, jol felszerelt arammal ellatott lakoautoparkolo, a kozeleben van egy to vizimadarakkal, a tengerpart nagyon szep. Nekunk a masik hely jobban tetszett: Cala Cipolla, a lakoparkolo arnyekos, nincs aram, kicsit „rusztikus”de mi nagyon jol ereztuk magunkat, itt ettuk a „porceddu”-t, nagyon szivelyesek a helybeliek, tejet kenyeret vagy ami kell hoznak. Mi meg kaptunk egy nagy kosar fuget meg hazi hagymat is. Sajnos azt hallottam hogy a tulaj eladta es valami udulotelepet akarnak a helyere epiteni. Ez volt a kedvenc helyunk 2008-ban.
Azert szerencsere a Su Giudeu meg van: http://www.chia.it/areacamper.htm
Villasimius: itt egy ACSI campingben voltunk, „Spiaggia del Riso”a neve – voltakeppen ez lenne az eredeti Rizsstrand csak a tenger teljesen elhordta a kvarcot es nincs mar nyoma se. A camping masik oldalan van egy gyonyoru feher homokos strand, mi oda jartunk. Nagyon jo a camping elelmiszeruzlete, a legjobb volt ar-minoseg-ellatottsag szempontjabol. Foszezonban draga, az AA lakoautoparkolok pedig messze vannak a tengertol.
Cala Regina szep kis obol, csak egy bar van es vizet adnak,
Villa Putzu Porto Corallo Area Turimar, nagyon jo AA, kozvetlenul nagyon szep tengerparton, porceddu-t es mindenfeleket keszitenek, a kozpontba kerekparral lehet eljutni.
Tortolì: Lido di Orri es Baia Cea ket AA is van, itt a tenger nem olyan szep. A Pellicano market jo. http://www.baiacea.it/
S.Maria Navarrese: az Area AA csunya es draga, olcsobb es jobb a camping „Sole e mare”
Cala Gonone: AA Palmasera draga, a camping jobb. Barlang es gyonyoru oblok csak csonakkal lehet megkozeliteni a legszebbeket. Kozelben van Orgosolo hires Murales-eket lehet ott megnezni.
Berchida: az egyik legszebb strand, Orosei felol erkezve jobbra 2-3 km foldut, az agriturizmus utan nagy tengerparti parkolo, 5-6 € nappal ejjel ingyenes. http://www.berchida.it/home.html
Cala Ginepro: nincs AA, camping jo de draga. http://www.campingcalaginepro.com/
Budoni
S.Teodoro: nagyon ismert hely, nincs lakoautoparkolo, esetleg lehet parkolohelyet talalni. Hires strandja a Cinta.
Porto San Paolo: visszafele is jo itt megallni, kozvetlenul a labdarugo palya utan kell balra fordulni, szabad parkolo egy szalloda mogott. 40°52'48.87"N 9°38'1.43"E Uzletek, ettermek, strand, kellemes hely.
Kimaradt:
Barumini Gesturi Su Nuraxi, Szardinia kozepen, kicsit inkabb del fele, itt van a hires Nurag-falu (Unesco) nagyon erdekes, a parkoloban lehet aludni es van egy AA par kilometerre a Parco Naturale Giara di Gesturi N 39.70535 E 8.993116 termeszetvedelmi terulet, kis vadlovak stb, nagyon szep hely.
Es meg sok gyonyoru hely, remelem valaki folytatja...