Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

Moszkva, Volga vidéke, Novgorod, Szent Pétervár

 

Tavaly Augusztusban a düsseldorfi lakoautó kiállitáson figyeltünk fel egy olasz utazási iroda szervezett oroszországi lakoautos ut kinálatára, ami árban messze alatta volt a hasonlo német utazási irodák ajánlatainak. Oktoberben már lejelentkeztünk mert ebben az esetben az oroszországi utazás üzemanyagköltségeit is az utazási iroda állta (kb. 250 euro-t). Januárban küldtük el az utleveleket vizumoztatásra valamin az autopapirok másolatát hivatalosan orosz nyelvre valo forditásra. Áprilisban visszakaptuk az utleveleket az orosz vizummal, májusban még kiváltottuk a nemzetközi jogositványt, kiterjesztettük a casco biztositást Oroszországra, le lett kötve a kötelezö orosz beteg és baleset biztositás és igy fél év alatt minden hatósági engedélyünk meglett a nyári orosz utra.

Miután Oroszországnak az Europai Unioval Németországbol indulva csak Lettországgal és Észtországgal van közvetlen határa (nem kell tranzitvizum Fehéroroszországon keresztül), ezért a német nyelvü lakoautos csoporttalálkozó a lett-orosz határra volt megbeszélve még Lettországban Rezekne város közelében egy lett campingben.

Eredetileg azt terveztük hogy Németország közepéböl 2 nap alatt odaérünk, de a többségében nyugdijjas utitársak (57 és 53 évünkkek mi voltunk a legfiatalabbak a csoportban) akik már hetekkel elöre uton voltak, emailben jelezték hogy Lengyelországban és a balti államokban a roszz utak miatt nagyon lassan lehet haladni. Igy aztán 3 napot terveztünk az utra az orosz határig, amire szükség is volt. Julius 22.-én elsö nap eljutottunk a félutra Berlin Varso utvonalon egy campingbe, második nap a litván határig még lengyel oldalon aludtunk meg ujra campingben (a Berlin – Varso föutvonalon az utolso 100 km-t Varsoig 4 óra alatt tettük meg olyan rosszak voltak az utak) . Harmadnap estére végre megérkeztünk Lettországba Rezekne vidékére ahol mobiltelefonon keresztüli hiváson megtaláltuk a csoportot. Lengyelországban és a balti államokban a campingek 10-15 euro között mozognak lakoautonként árammal együtt éjszakánként, szinte mindenütt lehet saját laptoppal, netbookkal internettezni mindenütt van ingyenes wlan csatlakozás.

Igy aztán 2 holland, 1 osztrák és rajtunk kivül még 2 német lakoautoval együtt 6 lakoautoból állt össze a csoport. Az utitársakkal letegezödtünk és mindenki mindenkit keresztnéven szolitott meg, igy jo hangulatban indultunk az orosz határra ahol az orosz oldalon a határállomáson várt minket az olasz idegenvezetö aki 7 ora alatt elintézte a formaságokat és a határátlépést . Az orosz határon szolgáló tisztviselök csak oroszul beszélnek minden formanyomtatvány csak oroszul van, amit oroszul kell kitölteni. A lakoautot 2x is átvizsgálták belenézve minden szekrénybe és fiokba.

Már sötédetett miután a határ utáni elsö orosz benzinkutnál fogadott minket kisérönk és vezetönk, egy 22 éves egyetemista lány Katja Minszk-böl aki perfekt beszélt németül és olaszul. Itt aztán megaludtunk, majd másnap tankolás után elindultunk Moszkva felé. Elöl ment egy holland lakoauto az idegenvezetövel, hátul az osztrákok és köztük a többi lakoauto (harmadiknak mi). Az utak egész Oroszországban gyakorlatilag gödrög-böl álltak, kikerülni nem lehetetett öket csak kikeresni a kisebb gödrökön keresztül menjünk át. Szerencsére nem volt esö igy látni lehetett hogy milyen mélyek a gödrök. Igy lassan haladtunk és féluton a határ és Moszkva között egy örzött bekeritett teherautoknak fenntartott parkoloban Nelidovo-ban megaludtunk. Idegenvezetönk ilyenkor hotelban szállt meg. Az ut Moszkváig gyéren lakott nagy nyírfaerdökön keresztül haladt. Az utak mentén végig egész Oroszországban sok árus láthato akik többségében a földön ülve halakat, gombákat erdei gyümölcsöt árultak. Az ut mentén gyakoriak voltak a 2. világháborus emlékmüvek.

Moszkvában 4 éjszakára a lerobbant külvárosi lakotelepek után a belváros felé kezdett nyugatiassá válni a város. A belvárosban a Moszkva folyo partján közel az Olympiai stadionhoz egy privát örzött bekeritett sportklub területén (tenisz és röplapdapályák) volt a parkolonk, ahol volt áram, viz, szennyvizleeresztö, wc kiüritö és használhattuk a sportpálya zuhanyozoit és wc-jét is. 3 teljes napot töltöttünk itt, amiböl 2 nap délelött és délután és egyszer egy esti légkondicionált mercédesz mikrobusszal hivatásos németül beszélö idegenvezetövel városnézéseken muzeumlátogatásokon, templomok látogatásán, kincstár vettünk részt. Az egyik délután 2 orás hajout is volt a Moszkva folyon és végigjártuk az 50-es évek munkásmozgalmi szobrokkal és festményekkel, mozaikkal diszitett moszkvai metroállomásokat is. Voltunk a Kreml-ben, Lomonoszov egyetemnél (kilátás a városra), Gorkij parkban (ami részben egy nagy vidámpark) és a hirességek temetöjében . A harmadik nap szabad volt ahol magunk jártuk a várost metroval.ahol magunk mentünk a Manézs térre, Vörös térre, GUM épületének luxusüzleteihez, Arbat sétálo utcába a sok étteremmel és kávézoval. Moszkva árszinvonala általában fele az nyugat europainak. 1 euro = 43 rubel körül volt. Metrojegy 10 rubel, fagylalt 10 és 30 rubel között. Maga Moszkva belvárosa teljesen nyugati szinten van mintha Nyugat Europában lenne az ember. Sok az ázsiai köztük a japán sushi étterem is. Egy föétel 3-4 euro.

Moszkva után az „arany gyürü“ Vladimir, majd Suzdal városa következett. Vladimirban az egyik német frankfurti mercédesz lakoautonak a sok gödörtöl és rázkodástol leszakadt a kipufogoja amit egy orosz szervizben 2 ora munkával 20 euroért visszaheggesztettek. Ezek a városok még Moszkva elött jöttek létre ahol rengeteg kolostor és templom láthato. Suzdal-ban megint egy bekeritett örzött teherautoparkoloban aludtunk. Másnap Kosztrománál értük el a Volga folyot (kb 4x olyan széles mint a Duna). Innen Jaroszlavl városa következett ahol a belvárosban egy egykori kaszárnya örzött udvarán aludtunk 2 éjszakára. Itt szintén volt áram, viz, szennyvizleeresztö, wc kiüritö. Jaroszlavl-ban városnézés megint templomok és kolostorokkal, valamint hajozás a Volgán. Jaroszlavl után Rosztov, Pereszlavl, Szergiev Poszad (rendszerváltás elött 1930-tól 1991-ig Zagorszk volt a város neve) következett, ahol egy bevásárlocentrum örzött parkolojában aludtuk. Szergiev Poszad ma az orosz orthodox egyház központja az orosz vatikán. A templomoknál mindenütt sok idös koldus ember van (átlagnyugdij 20-30 euro havonta). Az orosz falvak nagyon szegények nincs csatornázás nincs folyoviz, kutakbol szedik a vizet mint a 19. században. Mellék és keresztutak nincsenek aszfaltozva, salakutak. A városokban a lakások 30 százalékában még kommulnájakban laknak az emberek társbérletben (minden szobában egy család közös fürdövel, konyhával és wc-vel).

Az aranygyürü után indultunk Szent Pétervár felé. Utközben a Tver vidékén megint megaludtunk egy örzött bekeritett teherautoparkoloban. Ezután értük el Novgorodot ahol egy hotel parkolojában aludtunk. Majd Puskin városa következett Katarina cárnö palotájával ahol láttuk a hires borostyán szobát is, majd megérkeztünk Szent Pétervárra ahol megint egy örzött sportpályán aludtunk árammal, vizzel stb ellátva 5 éjszakára. Itt 4 napunk volt ebböl 2 egésznapos vezetés mercédesz mikrobusszal hivatásos vezetökkel (Ermitázs, templomok, Péter Pál eröd a cári sírokkal, Aurora hajo), hajout a csatornákon, egy éjszakai kirándulás hajnali 2-kor hidak nyitására. 2 szabad nap is állt rendelkezésre. Szent Pétervár felülmulja Moszkvát a sok nagystilü palotával Párizshoz lehet hasonlitani.

Érdekes volt hogy az orosz idegenvezetök az orosz történelmet Rettenetes Ivánnal kezdték aki kiverte a tatárokat, majd Nagy Péter cár következett aki kiverte a svédeket és létrehozta Szent Pétervárt, I Alexander cár aki legyözte Napoleont (Berlinben az Alexanderplatz róla van elnevezve). Az utolso cári család megyilkolása, akiket szentté avattak, utáni idökröl, kommunizmusról, második világháborurol egy szó nem esett. Mintha nem történ volna meg. Mikor kérdeztem hol volt a nagy oktoberi forradalom tömegeinek rohama, a válasz az volt hogy ezt a szovjet propaganda csak kitalálta, valoságban nem volt forradalom, nem volt roham a téli palota ellen.

Utolso nap még megnéztük Peterhof-t a finn öböl tengerpartján a cárok nyári rezidenciáját a fantasztikus szökökut rendszerrel. Aztán Narva-nál átléptük az Orosz – Észt határt és visszatértünk az Europai Unioba. Litvániában még megnéztük a keresztek hegyét, egy 50 méteres dombon keresztek ezreivel tiltakozott a litván nép az orosz megszállás ellen. Majd Varsón keresztül viszza tértünk Németországba.

A 3 és fél hetes utból 17 nap volt Oroszország. Oroszországban ami látványos és szép volt (paloták, templomok) az mind a cári idökben épült. Szent Pétervár és vidékére még elfogunk menni ujra lakoautoval a jövöben. Azonban várunk pár évet mig a lengyeleknél és balti államokban unios pénzekböl helyrehozzák az utakat mert sajnos még ott is elég rosszak és nagyon lassan lehet haladni.

Az oroszországi út két személyre 1 lakoautoval alapár 990 euro volt + az idegevezetések és hajoutak 2 személyre 690 euro. Kb. 600 eurot költöttünk még vásárlásra és éttermekre az út alatt.
Olasz utazási iroda linkje:
www.saintpetersbourg.net

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.