A honlapon aránylag kevés információ van Svájcról a sztereotípiánk az, hogy drága ország ezért talán nem is merjük bevállalni. Ezt a beszámolót azért készítem, hogy kedvet kapjon más is ahhoz, hogy Svájcba látogasson. Iránymutatás arra hol érdemes parkolni mit érdemes megnézni, mire érdemes figyelni.

Alapinformációk: 2 felnőtt 4 gyerek 1 db 10 éves lakóautó 2000 cm3-vel, 3 hét időtartam. 2016 augusztusa a családunk nyári szabadsága.

Július 30-án, szombaton indultunk, de a kirándulásunk célja volt még az is hogy meglátogassunk néhány ismerős családot Bajorországba. Juli. 30-án a tervezett 10 óra helyett 13 órakor sikerült indulni Szombathelyről. Első cél a már Bajoroknál lévő Königsee meglátogatása ide estére érkeztünk a kijelölt nagy parkolóba a többi lakóautó közt álltunk meg este lesétáltunk a tóig és élveztük, hogy végre nyaralunk. Éjszakázás a kijelölt nagyparkolóban a többi Lakóautó közt. Áram nincs, parkolóóra van éjszakára nem fizettünk. Közelben WC víz van.

Juli. 31 reggel meglátogattuk a Salzbergwerk Berchtesgaden sóbánya múzeumát. Érdemes megnézni, mert a jelenleg is működő sóbánya technológiát is bemutatják és teljesen más a technológia, mint egy szén vagy ércbányába. Ezen kívül érdekes és szép. Parkolni lehet a múzeum parkolójában, vagy a közeli sportcentrum parkolóiban, itt olcsóbb, vagy ingyenes a parkolás hétvégétől függően. Estére Münchenbe értünk ismerőseinkhez ahol egy éjszakát töltöttünk.

Aug. 1-én indultunk tovább nyugat felé. Kaufbeurenbe még bevittünk egy ajándékot megtankoltunk és irány Baden - Würtenberg. Első megálló Ravensburg itt a városban sétáltunk este, majd kimentünk a Ravensburger Spieleland (vidámpark) parkolójába, mert ez volt a gyerekeknek kitalálva meglepetés gyanánt. Ebben a parkolóban van stellplatz, de a szolgáltató nagyon furfangosan jó drágán adja a belépő mellé az áramvételi lehetőséget és egy reggelit. Ezzel nem éltünk elmentünk a parkoló olyan részébe ahol más is bivakolt. Itt senki nem zavart és 5 euróért volt helyünk. Mielőtt innen elmentünk a stellpatz parkolójában feltöltöttük leürítettük magunkat.

Aug. 2 egész napját a vidámparkban töltöttük ez kicsit csalódás volt a nagyoknak, mert még egy húzós hullámvasút sem volt az egész parkban. Alapvetően 10-12 éves korig nyújt kielégítő szórakozást a park.

Aug. 3-án reggel indultunk tovább előtte töltés ürítés a stellplatz részen. A Bodeni tó mentén céloztuk meg Svájcot. Ahogy az Osztrák részre beértünk még egy utolsó nagy bevásárlás és tankolás a tóparthoz közel nagyon jó parkolók vannak, meglehet állni, átmenni a vasúton a tóhoz. Dél körül átléptük a Svájci határt, a határőr csak a cigaretta és alkohol készletünk felől érdeklődött, de különösebb kérdés vagy igazolvány ellenőrzés nem volt. Kora délután érkeztünk Sankt Gallen-be. Itt meglátogattuk a világörökség részét képező kolostort és körbejártuk a belvárost. Innen mentünk tovább vissza a Bodeni tómentén Konstanz érintésével a Rajna vízesésig. Ide este 7 után érkeztünk. Itt a látogató központ melletti parkolót érdemes megcélozni, ha valaki 7 körül érkezik, akkor már ingyenesen lehet megtekinteni a vízesést. A parkoló: 47.675284, 8.615147. Innen akár meglátogatható Schaffhausen is kerékpárral vagy gyalog.

4-én reggel átmentünk a szomszédos gazdaságba a tehenészet udvarán lévő Ladenban lehet friss termékeket vásárolni.   Ezeket a lehetőségeket nem érdemes kihagyni, szinte minden gazdánál lehet vásárolni. Általában becsületkasszás megoldások vannak, ki mit vesz, fizeti. Délelőtt indultunk Zürich felé. A GPS általában a Rajnán túl visszavinne minket német területre, de minden híd a Rajnán magasságkorlátozott. Délutánra Zürichbe értünk itt csak a városon kívül a tóparton tudtunk parkolni egy kemping mellett (47.335339, 8.540600). Innen kerékpároztunk be a városba. Visszaúton még a strandra is bementünk. Estefelé elkezdett esni az eső mindenképpen továbbmentünk volna, mert a parkoló eléggé lejtős volt, de előtte még a kempingbe bekérezkedtünk üríteni a WC-t, vizet az eső közben megeredt így kerestünk egy parkolót és ott aludtunk.

5-én reggel mentünk tovább Luzern felé, de útba ejtettük Murit. Itt van számos Hasburg eltemetve többek között az utolsó magyar király és királyné szívereklyéje is itt található (boldoggá lettek avatva). Innen délutánra Luzernbe érünk a vasútállomáshoz közel sikerült parkolni innen mentünk be a városba. Még estefelé tovább indultunk az Emmen völgyön keresztül Bern felé. Az Emmen völgyben van egy nagy kekszgyár, ami a Kambly ennek Fabrikladenjében lehet, annyi kekszet enni amennyit csak akarunk persze vásárolni is. Az Emmen völgyben a cél az Emmentaler Schaukäserei Affoltern im Emmentalban. Ez egy sajt manufaktúra, bolttal 21. századi sajtüzemmel, persze meg lehet nézni a 18. 17. 15. századi üzemeket is. Este találtunk a faluban egy kültéri bowling pályát ott jókat lehetett gurítani esztergált fagolyókkal és bábukkal.

6-án reggel néztük meg az üzemet és a boltot. Az egész nagyon látványos saját bolttal, kóstolóval. Innen még délután elmentünk Bernbe. Bern hiába a főváros, de a látványos belvárosi rész kicsi, de nagyon szép érdekesek az árkádsorok és a szobrok az utcákon. A medvéket is megnéztük és éjszakázni Thuni tó mellé mentünk. A 46.727897, 7.626773 ponton van egy parkoló vele szemben a kemping parkok tó minden. A kempinget egy házaspár üzemelteti, de este 6 tól reggel 8ig nincs regisztráció, így nem tudtunk senkivel beszélni. A WC-t vittük be a kempingbe üríteni, a szennyvíz leürítését egy benzinkútnál oldottuk meg. Egy esti és egy másnap reggeli séta után indultunk a hegyek felé.

7-én Interlákenen keresztül Lauterbrunnen és Grindelwald lett volna a cél, de lehet már későn érkeztünk csak az út szélén tudtunk megállni egyszerűen egy szabad parkoló sem volt sehol a környéken. Így csak gyönyörködtünk a látványba a gleccservölgyek közt. A helyhiány miatt úgy döntöttünk, hogy megyünk tovább a légvonalba mindössze 25 km-re lévő Fieschbe ehhez 80 km kellett menni fel a Grimsel hágóra. Útközben megálltunk a Raterichbodensee gátjánál, ami nem mindennapi látvány. Az autóra nem lehet panaszunk a kis 2000 cm3-vel elég lazán felmászott a 2025 m-magas hágóra. A hágóról lefelé már gyorsan ment, éjszakára már a Rhone völgyen a 46.410490, 8.150405 alatti parkolóban voltunk. Itt a közelbe a Rhone túlpartján van Mühlebach ahová egy 270 m hosszú kötélhídon is át lehet menni átmentünk érdekes volt alattunk 100 méterrel folyt a Rhone.

8-án elmentünk az Eggishornra menő libegő állomására és irány a csúcs. Az utolsó 600 m szintkülönbséget gyalog tettük meg. A csúcsról gyönyörű kilátás az Aletsch gleccserre és az egész környékre. El lehetett látni a Mont Blanc-ik és a Matterhornt is láttuk. Kora délután értünk le a parkolóba, és irány Zermatt. Estére már Täschben voltunk megérdeklődtük a vasúti tarifákat és kerestünk egy parkolót 46.076788, 7.774706 ponton találtunk is, itt állt egy csomó lakóautó is. Arra gondoltunk megnézzük Zermatt elérhető e kerékpárral, hogy aznap azzal induljunk. Megnéztük az útvonalat a gyerekeknek is alkalmas lett volna.

9-e reggelre megjött az eső. Ez keresztül is húzta a Matterhornos programot, ezen kívül megjelentek a helyi rendőrök is és minden lakóautót kivétel nélkül eltakarítottak. A rossz idő miatt annyira nem sajnáltuk, hogy menni kell így elindultunk. A szomszéd falu kempingjében még bekéretődtünk üríteni és irány a Genfi tó végig a Rhone völgyön. Délután már a Château de Chillonnál voltunk. Ezzel a nappal végülis kikerültünk az alpesi régióból és már szinte csak a mediterrán vidéket láttuk. A kastély után még lecsorogtunk Lausanne-ig. Itt az olimpiai múzeum volt a cél. A 46.509487, 6.619121 ponton lévő hatalmas parkoló kiválóan alkalmas éjszakázni itt van a közelben WC kicsit messzebb a hajóklubnál zuhanyzók is vannak.

10-én Olimpiai Múzeum. Nagyon jó érdemes megnézni a magyar relikviákkal együtt. Késő délután még tovább álltunk és eljutottunk Nyonig 46.369933, 6.228327 Itt az út túloldalán hatalmas sportcentrum WC-vel tusolóval, a parkoló mellett víz. Este még a gyerekekkel átmentünk focizni és tollasozni. A sportcentrumnak volt szabad wifije is.

11-én reggel tovább Genf felé. Ez lett volna az utolsó napunk Svájcba ezért akart a család egy utolsót vásárolni az országba nem sikerült, mert Genf külvárosában véletlenül átkavartunk Franciaországba igaz minden jóval olcsóbb volt. Megálltunk Genfbe, ahol a gyerekeknek a legnagyobb élmény a parkban a dámázás sakkozás volt. Délután aztán búcsút intettünk Svájcnak és tovább mentünk Annecybe itt egy lakóautóparkolót 45.890664, 6.138849 találtunk aludni. Ez egy ingyenes parkoló, de villany nincs.   Svájc összességében nagyon szép és aránylag kis ország. Autópályán nem mentünk egy métert se, de nem bántuk meg az utak jók a távolságok kicsik. Talán csak néhány parkolóóránál nem lehet kártyával fizetni, úgyhogy elegendő lett volna kevesebb CHF is. Lakóautó parkolók nem tudom vannak-e nem botlottunk bele egybe sem, de kemping van bőven. A szennyvíz és vízürítéseket a kempingekben is meg lehet tenni sok helyre beengedtek bennünket, a benzinkutakon pedig adnak vizet, ha kell. A parkolókban lehet aludni alapvetően nem zavartunk senkit. A parkolóóráknál vett parkolójegyek határidejét általában túlléptük, de nem szóltak érte még akkor sem, ha több órával lekéstük a parkolójegy határidejét. Nem tudom, hogy ezt ellenőrzik-e, a frekventált parkolóknál biztosan, de a városokból kijjebb eső helyeken ilyen gond nincs. Éjszakára, csak ha nagyon kötelező volt, akkor váltottunk jegyet. Az országot mindenkinek csak javasolni tudom nagyon szép, tiszta és rend van. Rengeteg a szabad köz-wc, ezek minőségével nincs semmi gond. Ha nem veszünk aranyórát és nem akarunk sok csokit enni, akkor még az árszínvonal sem olyan eszeveszett. A múzeumok ára nem olyan vészes olyan kb., mint itthon. A kaja igaz közel kétszerese, de ami szépséget láthat, az ember az kárpótolhat minket. Lakóautóval különösen kedvezően lehet bejárni az országot.

12-én már teljesen Franciaországban voltunk tovább a Rhone mentén le a deltáig. Közben megnéztük Hauterivesben egy furcsa „kastélyt”, majd a Pont-du-Gard-ot, ezek után két nap a Saintes-Maries-de-la-Mer lakóautó parkolójában (43.454320, 4.438606) itt több száz lakóautó alkot nyaranta szekértábort érdekes volt, áram nincs, de minden más, ami kell, van. Közelben a lagúnákban csapatostul látni a flamingókat is szép hely. 16-án hagytuk el a tengerpartot, és vettük hazafelé az irányt, megnéztük még Nimes és Avignon városát. Nimes felejthető. Az estét Aix-en-Provenceben töltöttük a 43.526628, 5.461080 lévő parkolóban ezt nehezen találtuk meg, de vannak ennél jobb helyek is a városból kifelé a touloni út mentén.

17-én újra a tengerpartra értünk itt, ahogy lehetett meg-megálltunk fürdeni. A további napokban tovább Cannes Nizza-n át hazaindultunk a Riviérán még Monte Carlóban álltunk meg itt érdemes volt egyet kirándulni. Nagyon jól összerakott és drága város. A lakóautós mélygarázsba könnyen be lehet találni, de minden nagyon közel van. Innen még este továbbindultunk még franciáknál egy utolsó tankolás és irány Olaszország Dél Franciaországból láttunk egy darabot sok jó hely van, amit érdemes megnézni. Mivel már siettünk kevés időnk jutott jobban elmélyedni. Annyit hogy itt sem voltunk autópályán, így nem tudom annak milyen az árszínvonala. A városok változóak vannak szebben és rosszabbak. Az árak: szerintem kedvezőek csak kissé drágább, mint itthon de teljesen más íz világgal találkozunk a francia boltokban. A tengerpart, Riviéra szép, de vannak faluk ahol nagyon nehéz a parkolás. Nagyjából ez volt a három hetes kirándulásunk, élveztük és jó volt látni ezeket a helyeket.