2017. tavaszán lettünk lakóautó tulajdonosok.

Legelső utunk egy két hetes balti túra volt. Szombati napon volt az indulás, mivel pénteken még dolgoztuk, így még szombat délelőttre is maradt az előkészületekből és a pakolásból. Majdnem dél volt mire elindultuk, még egy megálló volt Miskolcon, ahol enni-innivalóval feltankoltunk. Sem Szlovákiában, sem Lengyelországban nem mentünk fizetős útszakaszon. A balti államokban az autóutak használata ingyenes. Az utak minősége, ahol már felújították nagyon jók, ahol épp felújítás van, ott egy kicsit lassabban lehet haladni. De találkoztunk zúzott köves utakkal, ahol a sebességkorlátozást érdemes betartani a kavicsfelverődés miatt. Illetve nem mindig tanácsos a legrövidebb utat választani, mert ami még az elején széles betonútnak tűnik, az hamar csak egy murvás kis út lesz. Igaz a helyiek ezen is ugyanúgy hajtanak, mintha autópálya lenne. Viszont sok a biciklis túrázó. Még a legnagyobb esőben is mennek.

A városokban vannak kiépített bicikli utak, bicikli sávok. Ingyen wifi a legtöbb város központjában van, ezeket jelzik is. Szintén van a múzeumokban, plázákban. 2017. 07. 23. Vasárnap: Szombat este Lengyelországban megálltunk pihenni, így vasárnap délután érkeztünk meg Kaunasba. Mindhárom országban egy órával vannak előrébb. Kaunasban az aréna előtt sikerült parkolni. (54.892512; 23.914001) Ez egy szigeten van, ahova elméletileg reggel 6 és délután 11 között lehet behajtani. Mi úgy értelmeztük, hogy azt nem írja, hogy el is kell hagyni a szigetet, így az éjszakát is itt töltöttük. Vasárnap révén elég sokan sétálgattak, pihentek a szigeten. Mi a központba sétáltunk be és néztünk szét. Estefelé elkezdett esni az eső, ami kitartott egész éjszaka.

2017. 07. 24. Hétfő: Reggel is esett még az eső, és mire felkeltünk már a sziget is megtelt autókkal. Mivel itt ingyen lehet parkolni, sokan itt parkoltak és mentek a munkahelyre. Szerettük volna megnézni a IX. erődöt, ami a náci megszállás alatt koncentrációs táborként működött, da sajnos hétfőn a kiállítás zárva volt. Így csak az emlékművet láttuk és a beton építményeket tudtuk körbejárni. Az eső továbbra is szemerkélt. Elindultunk Jurbarkas felé. Útközbe akad elég sok látnivaló (templomok, kastélyok). Meg is álltunk, de az eső hol jobban, hol kevésbé, de kitartott. Így elindultunk Siauliaiba, a Keresztek hegyéhez, amit szerintem mindenképpen érdemes megnézni. Szerencsére mire megérkeztünk a nap is kisütött. Itt fizetős parkoló van, de nem kötelező bemenni a parkolóba, az út szélén is meg lehet állni. Belépő nincs. Rengeteg féle kereszt van, még találtunk legóból is. Illetve a világ minden tájáról megfordultak itt az zarándokok. A hegy valójában egy domb, de bámulatos. Innen elindultunk a tengerparthoz, Klaipéda-ba. Estére érkeztünk meg. A komp kikötőhöz közel parkoltunk le. Itt fizetősek a parkolók reggel 8 órától 18-20 óráig. Mikor mi már ide értünk, akkor épp olyan helyen sikerül megállni, ahol már nem kellet fizetni. Itt sétálgattunk a kikötő környékén és találtunk pár száz méterre egy olcsóbb parkolót, így reggel ideálltunk át.

2017. 07. 25 Kedd: A reggeli helycsere után a kompot támadtuk meg, de mivel még volt időnk a következő indulásáig, így városnézésre indultunk. A balti országokban rengeteg szobor van. Mindenhol lehet szobrokat találni, és mindenből tudnak szobrot csinálni, ez utóbbi inkább a magánlakások kertjeire vonatkozik. A kompra a jegyet automatából lehet megvenni. Mi elnéztük a dolgot, mert először a bizonylatot nyomtatja ki, aztán meg a jegyeket. Mi már a második jegyet nem vártuk meg, így a kapun felakadtunk, vagyis Csaba.  Egy hölgy állt a kapunál, akinek magyaráztuk, hogy mi két jegyet vettünk, aki végül azzal oldotta meg, hogy egy fickó kezéből kivett egy jegyet és Csabának adta. Ugyanis a fickó állt mögöttünk az automatánál és vette el a mi jegyünket is. Átkompoztunk Smiltyne-be, itt kinéztünk a tengerpartra. Az útról nem érdemes letérni, mert elég hamar egy termeszvár közepén találja magát az ember.  Vigyázni kell, mert külön vannak a női, férfi és családos strandok. De lehet itt lovas kocsin utazni, kisvasutazni és van delfinárium is. Itt még nekünk nem volt elég meleg, így visszakompoztunk. Visszafelé már senki nem kérte a jegyet. Átmentünk Palangába. Ahogy befordultunk a városba, egyből egy sportpályánál sikerült leparkolni. (55.908396; 21.070784) A hatalmas parkolóban árnyékos hely nem volt, de ingyenes volt. Innen biciklivel mentünk ki a tengerpartra. A víz 20 fokos volt, de ennek ellenére sokan voltak benne. Mi is belemerészkedtünk, majd inkább a napozás mellet döntöttünk. Csaba próbálkozott a sárkány eregetéssel, de nem voltak jók a szél viszonyok. Viszont akadt egy társa is. Egy kis fiús küzdött egy ideig egy sárkánnyal, majd odament Csabához és elkezdett magyarázni. Nem igazán zavarta, hogy egy szót sem értünk. De végül rájöttünk arra, hogy a trükköt szeretné ellesni. Mint kiderült nem jól volt összeszerelve a sárkány, miután ez megoldódott már több sikerrel rohangált a parton a sárkányával. Árnyékért behúzódtunk a büfé hűvösébe egy itallal. Itt szembesültünk azzal a szokással, hogy a menők inkább pezsgőznek. És megdöbbenésünkre 3 hölgy percek alatt tüntetett el egy üveg pezsgőt. Később még végig bicikliztünk a parton, szét néztünk a sétáló utcán. Innen átmentünk Lettországba és estefelé álltunk meg Kuldigában (56.974509; 21.976571).

2017. 07. 26 Szerda: Az útikönyv szerint itt van Európa legszélesebb vízesése. A vízesésnél fizetős parkoló van. Be lehet sétálni a vízbe, de oda kell figyelni, hogy hova lépünk. Itt még elsétálgattunk a városba, megnéztük a vízimalmot. Innen kimentünk Ventspilsbe, a tengerpartra. Elég rendesen fújt a szél, így nem mentünk ki a mólóra, hanem a kilátóból néztünk szét. Majd Kolkánál megnéztük a Balti tenger és a Rigai –öböl találkozását. Itt fizetős parkoló van, de pár méterre előtte van egy ingyenes parkoló, egy kilátóval. Nekünk újdonságok voltak a tengerparton található hordó alakú szaunák. Épp apály volt, így hosszan be lehetett sétálni a vízbe. Elindultunk Rigába és mivel Jürmalán keresztül mentünk, így megálltunk egy kis nézelődésre. Jürmala előtt vannak fizetős automaták, még ha keresztülhajtunk is rajta, akkor is kell fizetni. Jürmala az oroszok által kedvelt üdülőhely. Meg is látszik az árakon, meg a fényűzésen. Épp valami koncert volt. Leültünk egy padra és néztük az érkezőket. Mintha az Oscar díj átadás lenne. Luxusautók, drága ruhák. Amúgy hatalmas a pezsgés. Rigában kerestünk parkolót éjszakára. Egy bevásárlóközpont parkolója mellett döntöttünk. Egyedül voltunk az egész hatalmas parkolóban.

2017. 07. 27. Csütörtök: Ismét esőre ébredtünk, így megpróbáltunk a város központja körül keresni parkoló helyet. A piac körül sikerült is találni, itt fizettünk a legtöbbet a parkolásért a két hét alatt. Gyalog indultunk el a város felfedezésére, eleinte még csak csepergő esőben, ami később állandó szitálásba váltott. Amikor már kellően átáztunk, bementünk a piacra és vásároltunk egy kis füstölt halat. Finom volt, csak nekünk egy kicsit tömény, nem vagyunk hozzászokva. Innen elmentünk a Riga Motor Múzeumba, mire végeztünk már a nap is kezdett előbújni. A múzeum után Turaida várához mentünk, itt is fizetős parkoló van, de nem egy nagy összeg és nincs időben korlátozva a parkolás. Magába a várba nem mentünk be, de a kertjében sétáltunk egyet, és megcsodáltuk az elmaradhatatlan szobrokat. Visszafelé Gütmala barlangját néztük meg, csak nem mentünk le teljesen a fizetős parkolóig, hanem hamarabb megálltunk. Így egy kisebb túrával sikerül elérni a barlangot, majd egy kis csavarral visszajutni a lakóautóhoz, minek végére már elég rendesen izzadtunk. Az éjszakát egy erdő széli parkolóban töltöttük. Nagyon sok ilyen parkolót, pihenő helyet lehet találni, az erdők szélén, tavaknál. Nagyon soknál van toi toi WC is, mi ezeknél oldottuk, meg a WC ürítést. A víz vétel már nehéz kesebb dolog volt. Benzinkútnál ritkán lehet vizet találni. Volt, hogy kempingbe mentünk be vízért, de volt, hogy a tóból merítettünk vizet. A tó vize tisztább volt, mint amit a kempingben kaptunk.

2017.07.28. Péntek: Parnaüban álltunk meg egy kis városnézésre. A sétáló utcán és környékén nézelődtünk, elég nagy pezsgés volt. És itt már érződik a skandináv hatás. Találtunk egy nagyon jó kis ajándék boltot, de sajnos fényképet nem lehetett készíteni. Padig nagyon ötletes dolgok voltak. Innen Virtsuba mentünk, ahol komppal átmentünk a Muhu – Saaremaa szigetére. Ennek legnagyobb városa Kuressaare, mi is ide indultunk el. Közben megálltunk megnézni a Kaali meteorkrátereket. A legnagyobb a Kaali – tó, ezenkívül még nyolc másik kráter van a környéken. Egy kisebbet is megnéztünk, ami a parkoló közelében volt. Kuressaareban miután leparkoltunk, elindultunk a fő látnivalóhoz, a püspöki várhoz. Egy zivatar elkapott bennünket, ami elől egy boltba menekültünk be. Szerencsére nem tartott sokáig, és el is vonultak a felhők, így a nap további részében már szép napsütéses volt az idő. Sétálgattunk a püspöki vár területén, valamint a városban is egy kicsit. Elég furcsa látvány, hogy a sirályok az éttermek teraszaira merészkednek, sőt az asztalokra is rászállnak. Innen úgy döntöttünk, hogy még tovább megyünk és megnézzük Panga Pank-ot, ami a sziget egyik legmagasabb pontja. És valóban gyönyörű volt a kilátás. (Kuressaare – ból még lehetett volna tovább menni a sziget legdélibb pontjához. Itt is nagyon szép kilátás lett volna. Sajnos ezt kihagytuk.) Elindultunk vissza a komphoz és a tengerparton találtunk egy csendes kis parkolót.

2017. 07. 29. Szombat: Visszakompoztunk és elindultunk Tallinba. Reggel korai időpontban olcsóbb volt a komp. Talinban sikerült leparkolnunk egy ingyenes helyen a kikötő környékén. (59.449013; 24.742973) Innen biciklivel jártuk be a várost. Estefelé elmentünk Rakverébe, ahol egy csendes kis utcában sikerült parkolnunk (59.344520; 26.354958). Reggel láttuk, hogy parkolhattunk volna a vár parkolójában is: 59.348208; 26.350338.

2017 . 07. 30. Vasárnap: Megnéztük a várat. Nekünk nagyon tetszett, hogy mindenhova be lehetett menni, mindent kipróbálni és minden órában volt valami program. És a kínzókamra bemutatása is érdekes volt. Ezután kinéztünk a Peipsi – tóhoz, majd Tartuban álltunk meg egy városnézésre. Egyetemi város és nagyon hangulatos a Városháza előtti térrel. Mikor elkezdett cseperegni az eső, úgy döntöttünk, hogy megyünk tovább Pühajarve- i tóhoz, a Szent Tölgyhöz. A tónál találtunk is egy parkolót, amely az éjszakára is megfelelt. (58.046908; 26.469212) Az információs térképen nem találtuk, hogy hol van a tölgy. Ezért amellett döntöttünk, hogy körbe biciklizzük a tavat és biztos meglátjuk a tölgyet. Jó kis túra volt, egy-két emelkedővel. A végén meg is találtuk a tölgyet a parkoló helytől nem messze, csak mi a másik irányba indultunk. Itt is van parkoló (58.046681; 26.461552).

2017. 07. 31.Hétfő: Reggel esőre ébredtünk, de mire elindultunk el is állt. Visszatértünk Lettországba és itt megálltunk Alüksne városban. A fő látványosság a tó közepén álló várkastély, de ezenkívül vannak még a tó körül látványosságok. Van egy kilátó is, ami fizetős. Sajnos nem volt nyitva, pedig a tájékoztató szerint szép kilátás ígérkezett. De mint, minden tónál itt is volt kialakított strand, így a napozás mellett döntöttünk. Csak a nap nem támogatott bennünket és el is bújt. De ennek ellenére sokan voltak. Családok jöttek-mentek, vették elő a pezsgőt. Innen indultunk Aglonába, közben megnéztük Rezeknét. Aglona egy község, de az itt található barokk templom zarándokhely. A templom előtt hatalmas parkoló van, ahol az éjszakát is töltöttük.

2017. 08. 01. Kedd: Reggel mikor felkeltünk már nyitva volt a templom. Elsőként körbe jártuk kívül, nem kis terület. Kerestük, hogy hol tudnánk bemenni a templomba, akkor ért oda egy helyi nénike, aki az oldalsó ajtóhoz irányított minket, kérdés nélkül. Így belülről is megcsodálhattuk a templomot. Litvánia felé menet még megálltunk Daugvapilsben. Majd a litvániai Aukstaitija Nemzeti Parkot kerestük meg. Biciklizést terveztünk, de mivel gyülekeztek a felhők, így egy autós túrát néztünk ki. Nekem gyanús, hogy valahol letérhettünk az útról, vagy az autós túra terepjáróra vonatkozik. Megnyugodtunk, hogy még az eső előtt kiértünk az aszfaltozott útra. Ezután megkerestük Európa Közepét (54.931004; 25.316670), majd az Europos Parkot, amit elég rendesen eldugtak. Úgy terveztük, hogy itt töltjük az estét, de mivel éjszaka nem lehetett itt parkolni, lemondtunk a parkról. Inkább bementünk Vilniusba. Már elég későre járt, és sikerült találnunk egy nem fizetős parkoló helyet, ami nappal sem fizetős.

2017. 08. 02. Szerda: Reggel a nagy forgalomra ébredtünk. Biciklivel mentünk a városba. Nagyon meleg volt, és sötét felhők gyülekeztek. Szerencsére elég sokáig bírta az idő. Legelsőnek a várhegyről néztünk le a városra. Majd innen indultunk le a Hajnal kapuig, útba ejtve a szebbnél szebb templomokat. Már a lakóutóhoz tartottunk visszafelé, amikor megérkezett a vihar. Bemenekültünk a plázába, szerencsére hamar elállt az eső. Vilniustól 27 km-re található a Trakai Vár. Ez már igazi turista hely. Fizetős parkolókkal, de elég volt találni egy szabad parkolót. A Vármúzeumban sokféle kiállítás megtekinthető, sokáig el lehet nézelődni. Mivel a parkolók este nem fizetősek, így ideiglenesen átálltunk a rendőrség elé az ingyenes parkolóba. Később visszaálltunk egy nagyobb parkolóba. Még sétáltunk egyet a tóparton, és beültünk egy italra az egyik étterembe. De már a délutáni tömeg eltűnt, és már csak páran voltak. Nem sokkal utána el is kezdett pakolászni a személyzet, jelezve, hogy zárni szeretnének. Gyorsan megittuk a sörünket és odébb álltunk. Amúgy sem tudtunk volna sokáig ott ülni a szúnyogok miatt.

2017. 08. 03. Csütörtök: Reggel visszaálltunk a rendőrség elé. A napot napozásra szántuk. Találtunk is egy parkolót a tó másik oldalán (54.641974; 24.919833). Egy erdőn keresztül kellett lemenni a tóhoz, ami egy kicsit kellemetlen volt a rengeteg szúnyog miatt. A tónál volt WC, öltöző. Egész nap jöttek-mentek az emberek. Annak ellenére, hogy el-elbújt a nap, azért volt ereje. Volt egy idősebb férfi, aki szintén itt volt egész nap. Szóval tartott mindenkit, akár értette, akár nem. Nekünk is magyarázott, de nem nagyon értettük. Délután elindultunk a Grütas Parkhoz. A parknál éjszaka nem lehet parkolni, ezért elmentünk Druskininkaiba. A térképen kinéztünk egy parkot az egyik tó partján. Úgy gondoltuk ott is lesz egy kis parkoló. Parkoló volt, de nagy tömeg is. De végül sikerült találni egy jó kis helyet. (54.016823; 23.968998) Sétáltunk egyet a városban és a parkban. 2017. 08. 04. Péntek: Megnéztük a Grütas Parkot. A parkot szögesdrót kerítés és őrtornyok veszik körül. A személyzet úttörő egyenruhában van. Tele van szovjet szobrokkal, és különböző kiállítások vannak. A gyerekeknek van játszótér, még mi is kipróbáltunk egy-két játékot. Valamint van egy kis mini állatkert. innen indultunk hazafelé. Lengyelországban most is megálltunk éjszakára és szombat dél körül értünk haza.

2024. március 19. kedd
József, Bánk, Józsa napja van
Halak
Holnap Klaudia, Alexa .

MLK Póló
(Eladó / Klub-os termékek)