Az idei nyáron Montenegró mellett döntött a család. Indulás augusztus 8-án volt. Megközelítés Szombathely-Balaton-Barcs-Daruvár-Banja Luka-Sarajevo-Foca. Az odaút egy része már sötétben volt így gyönyörködhettünk a minaretek színeinek sokféleségében nem volt két egyforma ledes világítás. Egyig másik elég ötletes volt, de voltak igen giccsesek is. Egy éjszakát Szarajevóban aludtunk itt elég érdekes volt az első benyomás a balkánról. Ahogy egy fizető parkolóba beálltunk, hogy lemegyünk a belvárosba, odamentünk beszélgetni a parkoló őrrel közben érkezett a helyi zsebes, akit szerencsére idejében észrevettünk és visszavettük tőle, amit el próbált emelni az autóból. Szóval ez valóban a balkán az ajtókat kiszállás után azonnal be kell csukni. A város szép a háború nyomai lépten-nyomon a parkokban megvannak. Végül nem a parkolóban hanem a külvárosba, valami kormányzati épület parkolójában aludtunk itt a biztonsági szolgálat miatt nem volt ok aggodalomra. Reggel indultunk tovább Šćepan Polje határátkelő fele. A délelőtti program egy rafting volt a Tara szurdokban nagyon szép hely és nagyon jó volt. A reggeli és a bőséges ebéd az árban, még három napig a maradékot ettük. Innen délután csorogtunk dél felé az Ostrogi kolostort megnéztük, de itt ránk esteledett, így maradtunk a parkolóban. Azon a hétvégén éppen zarándoklat volt, így rengeteg emberrel találkoztuk. A pópák nem voltak hajlandók angolul kommunikálni így nem gyűjtöttünk különösebb ortodoxiás élményt, de a kolostor érdekes volt. A kolostor parkolóiban van víz ingyenes WC. Következő nap célja Ulcinj volt. Útközben volt, hogy nem sikerült 2 m-s magasságkorlátozás miatt visszamenni a főútra így a másfél sávos utakon közelítettük meg Podgoricát szemétkupacok közt. A főváros felejthető itt vásároltunk ezt az az egyik városszéli boltban. Délutánra a tengerparton voltunk jó kis homokos partszakasz két éjszakát töltöttünk itt el az egyiket a Miami beach autós kempingjében. A kemping a környék szemetessége ellenére nagyon tiszta és gondozott. Egy éjszaka mindössze 22 euró volt. Esténként bementünk a közeli forgatagba itt láttuk először hogy milyen olcsóság van a ezen a részen. Egy kebab max 2 euro fagyi fél euró és még ebből lehet alkudni, ha akarsz. A második nap átruccantunk Albániába Skadarba. Itt is lehetett mindenhol euróval fizetni. Itt is minden igen olcsó volt. Albánia igazi vadregény, a határon állhatsz amennyit gondolnak, mindössze csak annyit írtak a papírra hányan mentünk ki, be az országból, de ezért a bejegyzésért könnyen lehet 1 órát állni. A hegyvidékre csak gyalogos túrákat hirdetnek. Beljebb nem merészkedtünk élménynek ez is elég volt. Ezt az éjszakát vissza a tengerpart felé egy nagy bevásárló központ parkolójában töltöttük. Vízvételi lehetőség volt. (42.010415, 19.277948) Reggel indultunk tovább a cél Budva. Útközben az egykori birtokok fáiról gránátalmát fügét lehet szedni ha a bozót engedi. Budva belvárosában esélytelen megállni kissé zsúfolt város, így a város peremén álltunk meg, egy egykori kemping mellett. Ez a partszakasz elég lepukkant volt szemét és rendőrség által zárolt üzletek során lehetett a tengerpartra lejutni. A zárolt üzleteket feltörték és ugyanúgy folyt a kiszolgálás, mint előtte. A tengerparti szakasz szép volt, de a környék miatt inkább tovább álltunk. Estét már Kotorban töltöttük. Itt egy ingyenes parkolóban voltunk (42.421080, 18.767011) minden más fizetős. Ez ez egykori telephely parkolója. Kotor óvárosa tényleg szép világörökségi terület. Az egykori erődbe is felmentünk, de az már kissé más volt. Az egykor jól összerakott monarchia korabeli erődöt hagyták leromlani most már inkább rom 8 eurót nem ér meg, de mégis mindenki felmászik oda. Kotor volt talán a legdrágább egész Montenegróban, de ahogy a város elhagytuk újra olcsóbbá vált minden. A Kotori kikötőbe ezrével hozzák a nagy hajók a turistákat, a város jól megél belőlük, de a környéket már ebből nem tudják felvirágozni. Innen a kotori öböl mentén észak felé kerültük és Campingplatz Zlokovic, Jošice-ben aludtunk ez egy nagyon jó kis családi kemping volt. A tengertől a harmadik sorban kaptunk helyet az egész ellátásért egy éjszaka 28 euró volt. Másfél napot voltunk és indultunk hazafelé Bosznián keresztül. A határ előtt valamiért még szedtek 5 eurót, de nem jöttünk rá hogy a különösebben nem jó minőségű útért miért kell fizetni. Estére Mostárba értünk séta a belvárosban, fagyizás, vásárlás volt a program. Alvóhelynek a Neretva völgyében a 43.631797, 17.754703 a Kovacevics vendéglő és kamionparkolóban aludtunk. Itt lehet reggelizni, vacsorázni, ki mikor érkezik, kulturált vécével, vízvétellel minden van. A gazda még a magyart is törte némileg. Láttuk azt is, hogy az aznapi menü 21 birkából hogy forog a nyárson már reggel 8kor a parázs felett. Innen lehetett volna a 1 óra spórolással a hegyek felé visszajutni Banja Lukáig, de Szarajevónak kerültünk. Este nyolcra elértük a Barcsi határt. Összességében érdekesnek mondható a balkán az olcsósága és a természeti szépségek mellette szólnak, de a sok szemét, amiben esetenként térdig jártunk elég lehangoló. Érdekes volt látni, hogy a boltokban külön személyzet van arra, hogy a vásárolt cuccaidat zacskózzák, és a zacskókat majd a tenger fenekén fogod viszontlátni. Van még mit behozni a térségnek de úgy tűnik ezt sose fogja behozni ez a vidék. A háború nyomai még pár emberöltőig biztosan láthatók lesznek. Az az ember mennyiség, ami a délszláv háborúban elveszett az örökre elveszett. A balkáni túra után könnyebb értékelni Magyarország jelen állapotát ahhoz képest a fejlett nyugat vagyunk. Azt hiszem érdemes bevállalni, mert egy olyan kultúrát lát így az ember, amivel amúgy nem találkozhat. Alkudni pedig kell még akkor is, ha utána köpnek az embernek, de 2,3 euróért érdemes egy kiló mézet hozni.